De Schindler 3300 met TSD is een absolute uitblinker op het vlak van functionaliteit, design, ruimtelijke efficiëntie en veiligheid. Reginald Schellen van Schellen Architecten integreerde het innovatieve liftsysteem in meerdere projecten:het Sven Nys Cycling Center, een belevingscentrum rond de bekende Belgische cyclocrosser, in een project met appartementen en een apotheek in Tremelo en in een appartementsgebouw in Keerbergen, België.
Wat is TSD en waarom heeft u ervoor gekozen?
Reginald Schellen: "TSD is een systeem van Schindler dat door zijn lagere, variabele uitloophoogte een kleinere dakuitsteek vereist. Hierdoor konden de bouwkundige voorschriften verzoend worden met de architecturale opdracht. Het TSD-systeem liet ons namelijk toe om de lift beter te integreren in ons ontwerp."
Hoe stonden de aannemers en de bouwheren tegenover deze keuze?
Reginald Schellen: "Voor de aannemer betekent dit systeem dat zijn werk makkelijker wordt. Zo kan de dakstructuur bijvoorbeeld een pak eenvoudiger opgebouwd worden. Voor de bouwheer is het voordeel dan weer dat hij een maximale ruimte ter beschikking heeft."
Wat zijn achteraf bekeken de sterke punten van de Schindler 3300 met TSD?
Reginald Schellen: "Het mogelijk maken van verticaal transport tot op de hoogste verdieping, en soms zelfs onderdaks, zonder daarbij de architecturale vormgeving te verstoren. Ondertussen konden we optimaal rekening houden met de opgelegde bouwvoorschriften. Er wordt meer beschikbare ruimte gecreëerd en er zijn eenvoudigere schachtkopconstructies nodig. In functie van het latere onderhoud resulteert TSD in een ruimer, ergonomischer en dus ook veiliger werkplatform."
Zijn er bepaalde elementen of details die nog voor verbetering vatbaar zijn?
Reginald Schellen: "Het enige punt dat ik kan aanhalen, is dat de mogelijkheden qua afwerking iets ruimer zouden mogen zijn."
Zijn er bepaalde zaken waar een architect rekening mee moet houden bij de integratie van een TSD-systeem?
Reginald Schellen: "Het is belangrijk dat de afmetingen steeds gebaseerd zijn op het product zelf. Dit om te vermijden dat er een contradictie ontstaat tussen de regelgeving en de wens van de architect. Het systeem is conform de laatste nieuwe norm EN81.20. Bij een project in ontwikkeling vragen we daarover altijd informatie op bij de constructeur en de ontwerper van het systeem, in dit geval Schindler."
Voor welk type projecten is TSD interessant, en voor welke minder?
Reginald Schellen: "Aangezien TSD de architecturale vrijheid vergroot, de veiligheid en de service achteraf verbetert en in complexe situaties een eenvoudige oplossing biedt, is het altijd interessant om TSD te overwegen. Maar, de projecten die er het meeste baat bij hebben zijn die waar de uitloophoogte omwille van technische redenen op het eerste zicht beperkt lijkt te zijn."
Ligt de prijs van een TSD-systeem hoger of lager dan traditionele alternatieven?
Reginald Schellen: "Het hangt er een beetje van af hoe je het bekijkt. Voor een bouwheer telt maar één ding: de opbrengst van zijn totale investering in het pand. Het systeem heeft uiteraard zijn prijs, maar maakt dure en ingewikkelde dakstructuren dan weer overbodig. Het biedt een innovatief ontwerp en meer beschikbare ruimte. Als ontwerp, design, opbrengsten veiligheid hand in hand moeten gaan, is de keuze snel gemaakt."